به گفته یکی از واردکنندههای گوشیهای موبایل در ایران؛ شرکتهای واردکننده برای واردات و فروش گوشیهایی با برند جدید و نوپا، احتیاج به سرمایه فراوان داشته و برای تبلیغ آن نیز لازم است هزینههای زیادی صرف کنند؛ مثلا ورود برندهایی مانند شیائومی و هواوی که چندین سال قبل در ایران شناخته شده نبودند، به واسطه حمایت و پشتیبانی دو اپراتور سراسری ایران، یعنی ایرانسل و همراه اول، حاصل گردیده است. به طوریکه حمایت ایرانسل از واردات برند هواوی باعث شده بود این گوشی موبایل با سیم کارت ایرانسل به فروش برسد.
به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ گوشیهای ریلمی، اوپو و ویوو با وجود این که توانستهاند سهم چند درصدی از بازار جهان را از آن خود کنند، اما هنوز به کشور ایران وارد نشده و مردم ایران شناخت چندانی از آنها ندارند. برندهای شیائومی، اوپو و ویوو در چند سال اخیر توانستهاند حدودا دو درصد از بازار جهانی موبایل را به خود اختصاص دهند، با این حال نتوانستهاند جای زیادی در میان مردم ایران باز کنند. البته شیائومی از ابتدای سال 2020 سهم بیشتری از بازار موبایل جهانی را از آن خود کرده و توانسته است از لحاظ فروش جزو پنج برند برتر در ۵۴ کشور، و برترین فروشندهی تلفنهای همراه هوشمند در ۱۰ کشور به حساب آید.
عدم تطابق بازار گوشی های موبایل ایران با بازار جهانی، در تعداد و نوع گوشیهای وارد شده به این کشور مشهود است. به عنوان مثال، نوکیا و موتورولا که اکنون سهم بسیار محدودی را در بازار جهانی دارند، همچنان به ایران وارد شده و مورد استفاده کاربران قرار میگیرند. اما دلیل نبود گوشی های اوپو، ویو و ریلمی که همه آنها زیر مجموعه کمپانی چینی BBK Electronics میباشند، در ایران چیست؟ چه عاملی باعث میشود که این سه برند تلفن همراه، در مقایسه با برند هم وطن خود، یعنی هواوی، راهی به بازار موبایل ایران نیافته باشند؟
طبق نمودار منتشر شده در وبسایت کانترپوینت از سهم جهانی برندهای گوشی در بازه زمانی حدودی 2018 تا 2020، گوشیهای چینی اوپو، ویوو و ریلمی هر کدام با سهم حداقل 5 درصدی در بازار جهانی در این نمودار خودنمایی میکنند و این نشان دهنده آن است که این برندها دیگر در دستهبندی گوشیهای متفرقه جایی ندارند. به طور کلی هر پنج برند چینی تلفنهای همراه یعنی شیائومی، هواوی، اوپو، ویوو و ریلمی حدود 50 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده و در خارج از خاک چین به فروش میرسند. حتی برخی از برندهای موبایل چینی، موفق به کسب محبوبیت بیشتری در کشورهای خارجی نسبت به داخل چین شدهاند. به طور مثال برند شیائومی در چین قیمتی بالاتر از اوپو، ویوو و وان پلاس داشته بنابراین کمتر از سه برند ذکر شده توسط چینیها خریداری میشود، این در حالی است که تعدادی از گوشی های موبایل شیائومی حتی در خاورمیانه نیز وارد شده و به فروش رسیده است. برند ریلمی در هند نیز فروش خوبی را از آن خود نموده است.
به نظر میآید که عدم وارد شدن گوشیهای موبایل اوپو، ویوو و ریلمی به کشور، به خاطر عدم اعتماد مردم ایران به محصولاتی است که از چین وارد میشوند. برخی کارشناسان این حوزه نظرات قاطعتر و معتبرتری درباره این امر دادهاند. مهدی بوذری، مدیر روابط عمومی مدیا پردازش که یکی از بزرگترین شرکتهای واردکننده لوازم دیجیتال به ایران میباشد، دلیل اصلی این واقعیت را عدم تمایل شرکتهای واردکننده ایرانی به وارد کردن برندهای جدید خواند، چرا که این برندها در بین ایرانیان شهرت کمتری دارند و مردم به راحتی نمیتوانند به آنها اعتماد کرده و هزینه زیادی را صرف خرید این گوشیهای چینی کنند. او اضافه کرد: شرکتهای بزرگ واردکننده گوشیهای موبایل حاضر نیستند ریسک خریداری و واردات گوشیهای کمتر شناخته شده را بپذیرند و برای آن سرمایه گذاری کنند؛ زیرا این شرکتها از سود و فروش خود در برندهای قدیمی و معروف اطمینان بیشتری دارند. هر چند که وارد شدن شیائومی به ایران میتواند راه را برای ورود برندهای اوپو، ویوو و ریلمی هموار سازد.
از آنجایی که شرکتهای سازنده گوشیهای چینی ممکن است تحت تاثیر تحریمها، نتوانند در ایران حضور رسمی داشته باشند، شرکتهای وارد کننده نیز ریسک وارد کردن گوشیهای چینی را نخواهند پذیرفت. اما با از بین رفتن تحریمها در ایران، در آینده شاهد واردات و حضور گسترده گوشیهای اوپو، ویوو و ریلمی خواهیم بود.
منبع: سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز